avatar

43d 11h 14m czas na rowerze
15.92 km/h avg

Kategorie

.Giant.0   .mieszczuch.127   .mieszczuch 2013.138   .Surly.55   .Surly 2013.49   >100.55   >200.19   >300.5   forumowo.27   gminobranie.58   nightrower.42   przyczepkowo.4   sakwowo.51   użytkowo.273   wycieczka.59   wycieczka 2013.53

Wykres roczny blog rowerowy chesteroni.bikestats.pl

nightrower

sprawy i nightkino :)

Piątek, 25 września 2015 | dodano:29.09.2015 | linkuj | komentarze(0)
Kategoria .mieszczuch, nightrower, użytkowo
23.85 km
01:34 h
15.22 km/h
36.50 vmax
*C

Gminobranie grunwaldzko-żuromińskie 2/2

Sobota, 15 sierpnia 2015 | dodano:18.08.2015 | linkuj | komentarze(1)
Kategoria .Surly, >100, >200, gminobranie, nightrower, sakwowo, wycieczka
168 HR max( 89%)
112 HR avg( 59%)
993 m 11006 kcal
Pobudka wcześnie rano, żeby spróbować szczęścia i zdążyć na pociąg w Sierpcu. W związku z wczorajszym nędznym dystansem - marne szanse, ale nie wolno się poddawać. Lasek, w którym rozbijałem się już po ciemku faktycznie wygląda nieźle:

Namiot nieponaciągany bo mi się nie chciało w gorącą noc wszystkiego robić ;-)
Wejście do lasku wygląda na nieużywane, ale jednak zaraz obok namiotu widzę, że ktoś jakiś okrąg zagarnął nie wiedzieć czemu:

Zwijam się szybko i na przystanku kolejowym wciągam śniadanie, podziwiając przy okazji pociągi Kolei Mazowieckich oraz Pendolino. Zaraz za Szydłowem okazuje się, że nie sprawdziłem dobrze trasy i mam ok. 3 km piaszczystej drogi - tego się nie spodziewałem :(
Gdy w końcu wydostaję się z piachu, we wsi Pokrytki widać kolejną pamiątkę z II Wojny Światowej - pomnik starcia Armii Ludowej z Niemcami:

Autor tablicy na zwycięstwo w dyktandzie nie ma co liczyć ;-)
Kawałek dalej odkrywam, czemu tak mnie bolą stopy - otóż podniosłem siodełko o ponad cal i poprawiłem ustawienie bloków SPD w nowych butach. od razu poczułem różnicę na korzyść. Prędkość momentalnie wzrosła o ok. 2 km/h ! Jestem dość ciężki i pewnie pomału sztyca się wsuwała i tak jakoś wyszło... Trzeba będzie jeszcze nad tym popracować przy następnym wyjeździe :-)
Skwar zaczyna lać się z nieba, ale droga obfituje w różne atrakcje. Mimo suszy, jeżyny są całkiem spoko:

Jak się już nasyciłem, to zaliczyłem z rozpędu parę gmin, aż nagle poczułem się jak w Świebodzinie czy innym Rio de Janeiro. A to był Radzanów:

W kościele obok pomnika są dość ładne malowidła o ciekawej (i obcej mi) symbolice - zajrzyj do galerii
Upał coraz bardziej doskwiera i zazdroszczę kajakarzom pływającym po Wkrze:

W Szreńsku zaglądam do XIV-wiecznej fary, która jednak nie zachwyca i w końcu ruszam do Lipowca Kościelnego. Droga ładna, choć nieco pagórkowata. W Lipowcu nic ciekawego nie ma poza dziurą przy wjeździe na stację Lotosu, którą jadąc dość szybko ledwo omijam. Wracam tą samą trasą i cisnę na Żuromin. Miasteczko brzydkie i nijakie, ale uderza tłum w kościele:

W Żurominie długo nie zabawiam, choć już wiem, że z pociągu nici. Jadę tak by do Sierpca dojechać jeszcze za dnia. Połykam jeszcze kilka gmin. Choć na drodze wojewódzkiej nie jest zbyt przyjemnie,  wkrótce z niej uciekam na boczne drogi, które niedawno wyasfaltowano - jedzie się miodnie do Lutocina i dalej na południe też jest niewiele gorzej :-)
W Sierpcu jestem o zmierzchu i robię popas przed nocną jazdą. Na Orlenie trafia mi się kolejna ciekawa cola:

W końcu ruszam. Przezornie zabrałem cały sprzęt do nightrowerowania więc nie jest źle. W połowie drogi do Skępego dzwoni do mnie Beata z alarmującą wiadomością - w Toruniu Burza. Faktycznie, wiatr się zmienił i już nie jest w plecy. W Skępem chowam portfel i aparat do foliówki i przekładam ciuszki przeciwdeszczowe na wierzch. Dziwny jakiś jestem, bo takie upały i brak deszczu na stronie ICM-u a jednak je wziąłem. I dobrze, bo niemal zawsze jak coś biorę, to okazuje się niepotrzebne ;-)
Za Skępem w stronę Lipna trochę mi rura zmiękła, bo burza była naprawdę konkretna. Ale jak większość burz w tej okolicy, trzymała się południowej (zachodniej) części Wisły. Wynika to m.in. z ukształtowania terenu - od północy są skarpy, które wpływają również na wiatry i jakoś tak wychodzi, że burze zwykle idą "bokiem". W Lipnie sucho, a nad Włocławkiem piekiełko. W Lipnie któryś już raz z rzędu na Orlenie kawy nie mają - tym razem dlatego, że w środku nocy czyszczą sobie ekspres. Ech.
Do Czernikowa dojeżdżam bez większych problemów, ale widać, że tu trochę padało. Ale już schnie ;-)
Termometry przy przydrożnych hotelikach pokazują o 2am 21 stopni :-)
Z Czernikowa to już niemal spacerek po podwórku, ale bolą mnie nogi i jestem głodny więc "power" spada. Do domu dobijam ciut po 3am i idę spać.

Udało się zaliczyć wszystkie gminy w powiatach mławskim i żuromińskim więc jestem więcej niż usatysfakcjonowany, choć nie planowałem takiego nocnego finiszu (ani nie miałem ochoty na niego).
Rano okazuje się, że tylko dzięki tym 16-tu gminom w czasie tej wyprawki udało się utrzymać top20 na zaliczgmine.pl - w czasie wyjazdu pojawiły się dwa nowe konta z >1000 gminami i wypadłem na moment. Tak czy owak, zostały jeszcze okolice Elbląga, żeby wyczyścić Warmińsko-Mazurskie - stay tuned :-)

Obszerniejszą wizualnie fotorelację znajdziesz w klik tutaj -> G A L E R I I <- klik tutaj

Zaliczone gminy: 12
Mazowieckie:
Szydłowo, Strzegowo, Radzanów (pow. mławski), Siemiątkowo, Szreńsk, Lipowiec Kościelny, Kluczbork-Osada, Żuromin, Bieżuń, Lutocin, Rościszewo

Gminobranie naterskie

Sobota, 11 lipca 2015 | dodano:02.08.2015 | linkuj | komentarze(0)
229.08 km
170 HR max( 90%)
125 HR avg( 66%)
m 13460 kcal
W tym roku zaliczyłem mało dłuższych tras, ledwie kilka setek (jeszcze nie ma na BS, stay tuned). A gdzie jakieś sensowne dystanse? A gdzie gminy w sąsiednich województwach?  Podobnie Beata - nawet 100-tki nie zrobiła w tym roku na rowerze. Trochę żenada.
Dlatego przy pierwszej okazji wybraliśmy się na małe gminobranie do Olsztyna.
A w zasadzie nie do Olsztyna, tylko do Naterek - przystanek przed Olsztynem, ale pozwala sensownie przejechać przez gminę Gietrzwałd z pominięciem krajówki.
W pociągu było dużo ludzi, a rowerzystów jeszcze więcej ;-) Cały przedział 'bagażowy' był zajęty:

W Naterkach chwila konsternacji, bo nie wiadomo, jak stamtąd wyjechać, ale po chwili wyszliśmy na leśną ścieżkę na północ od torów i dojechaliśmy do szosy. Przez pierwsze 20km wyszło ze 3km terenu, ale za to zaliczyliśmy bardzo ładne leśne okolice. By dostać się do Jonkowa trzeba zrobić małą pętelkę. Myślałby kto, że jak się ma trasę w GPS, to się nie da zgubić - otóż da się i nadrobiliśmy ok. 1km przez to :) Daje nam trochę w kość wiatr, który wieje z północnego zachodu, ale cóż począć - nie jesteśmy do końca wolnymi ludźmi i tylko w weekendy możemy się wyrwać na taką trasę, a pogoda nie rozpieszczała. Do Dobrego Miasta jedziemy krajówką. Niestety przez pierwsze 5km (z 15) nie ma pobocza, a za to są pagórki i zakręty - trochę nerwowo. Ale potem jest już eleganckie pobocze i do tego tunel z osłon przeciwhałasowych:

Do Dobrego Miasta wjeżdżamy dobrą drogą i jest... nieźle. Wiatr się wzmaga, ale po dojechaniu do bazyliki odpoczywamy tam i sobie zwiedzamy - piękny dziedziniec, a sam kościół wyglądał majestatycznie

Po wyjechaniu  (pod wiatr) w stronę Morąga mijamy pierwsze z kilku pól faceliowych:

Bardzo wydajna roślinka z której jest dobry miodek :)
Widoki mimo bardzo silnego wiatru były po prostu przepiękne:

W końcu nieco okrężną drogą dobijamy do Morąga, gdzie odpoczywamy, wymęczeni jazdą pod wiatr. W samym Morągu nie ma nic ciekawego, ale stwierdzamy to naocznie oglądając ratusz oraz resztki zamku krzyżackiego:

Z Morąga wyjeżdżamy na zachód by po paru kilometrach pojechać dawną DK7 na południe. Ponieważ ruch przejęła trasa S7, mamy mega komfort - piękny asfalcik, szeroko i ruch niemal nieistniejący. Bajka! W końcu wjeżdżamy do Miłomłyna, który nas zaskakuje ładnymi widokami:

Tutaj przebieramy się w dłuższe ciuszki bo zaraz zapadnie noc. Faktycznie, wkrótce jest całkiem ciemno. W Suszu robimy sobie mały odpoczynek, ale gdy trzeci raz mija nas auto z kolesiami przypatrującymi się naszym rowerom, zwijamy się w trybie ekspresowym. Do sąsiedniej gminy jest daleko, ale adrenalinka trzyma więc jedzie się dobrze. Potem zaczyna nas mocno mulić i kolejny odpoczynek robimy na przystanku gdzieś przy DK16. Po jakimś czasie zwijamy się i jedziemy do Łasina - jest już brzask. Tu pokonuje nas trochę logistyka - nie sprawdziliśmy pociągów powrotnych i zamiast wybrać w miarę łagodną trasę przez Radzyń Chełmiński do Wąbrzeźna, tniemy przez Świecie nad Osą do Jabłonowa. Tniemy. Ha ha. ha... Już zapomniałem, jakie tam są podjazdy, a że trochę się spasłem, to ciężko mi się je pokonuje. A góreczki tam są całkiem-całkiem :) Ale w końcu na ostatnich nogach dojeżdżamy do Jabłonowa by dowiedzieć się, że pociąg mamy za 1.5 godziny. C'est la vie :) Jesteśmy zmordowani, ale bardzo zadowoleni - wpadło sporo gmin, dystans wyszedł całkiem sensowny. Aczkolwiek chyba trzeba schudnąć bo żeby 230km zajęło tyle godzin, to obciach trochę :)

Więcej zdjęć tradycyjnie w klik tutaj -> G A L E R I I <- klik tutaj

Zaliczone gminy: 9
Warmińsko-mazurskie:
Gietrzwałd, Jonkowo, Dywity, Dobre Miasto, Świątki, Małdyty, Miłomłyn, Zalewo, Kisielice

Gminobranie czerwińskie 300km

Niedziela, 28 września 2014 | dodano:05.10.2014 | linkuj | komentarze(2)
Kategoria .Surly, >100, >200, >300, gminobranie, nightrower, sakwowo, wycieczka
304.02 km
1.40 km teren
20:02 h
15.18 km/h
45.38 vmax
12.0 *C
1283 m kcal
Po załatwieniu swoich prywatnych spraw w Warszawie okazało się, że mam masę czasu - już w sobotę wieczorem byłem wolny więc grubo przed świtem, bo o 4:45 byłem już w drodze. Pierwotnie chciałem przejechać przez Park Łazienkowski, ale okazało się, że jest zamknięty :(
W zamian przejechałem obok jednostki wojskowej i siedziby BOR gdzie biedni wartownicy wpatrywali się przed siebie nieobecnym spojrzeniem. Przejazd przez Warszawę nie był przyjemny. Mimo GPSa trzeba było co chwilę kombinować bo a to zakaz, a to remont, a to metro budują i jest objazd. Po przebiciu się na wschodnią stronę Wisły było już nieco lepiej i nawet dało się podziwiać "city":
W końcu dojechałem do granic miasta, przy okazji poznając fajny wyjazd z niego przez Jabłonną. Co ciekawe, w Warszawie wyjazd wiedzie dłuuugą ul. Modlińską by w Jabłonnej wjechać w... ul. Modlińską. W kolejnych miejscowościach to samo i tak przez ok. 20km jeśli tylko byłem w jakiejś wsi, to jechałem Modlińską.

Modlin
W końcu dojechałem do Nowego Dworu Mazowieckiego, na terenie którego znajduje się Twierdza Modlin i lotnisko Warszawa-Modlin. Zimno dawało się we znaki, temperatura oscylowała w okolicy 5 stopni. Dobrze, że miałem ze sobą zimowe ciuszki rowerowe. Koło Twierdzy Modlin jedynie przejeżdżam. Jest nad Wisłą na dole skarpy i nie bardzo mi się uśmiecha włóczenie się po bunkrach. Zwłaszcza, że tych jest niemało:

Na górze pełno dookoła 100-letnich budynków wojskowych i powojskowych, do tego jest jednostka wojskowa z mostem pontonowym:

Mijam jeszcze pomnik obrońców Twierdzy Modlin

i wyjeżdżam, żałując nieco, że nie miałem czasu na powłóczenie się po okolicy. Za Zakroczymiem odbijam na północ po gminy, co osiąga apogeum w gminie Joniec, gdzie 9.5 km nadrabiam by przejechać przez siedzibę gminy :) Ale udaje się wodę uzupełnić 2 minuty przed zamknięciem sklepu - potem długo nie będzie nic otwartego!

Czerwińsk

Z Jońca odbijam na południe w stronę Czerwińska nad Wisłą. Trasa bez tych gmin mogłaby być krótsza pewnie o dobre 100km, ale za to byłaby nudnym turlaniem się z punktu do punktu. Jazda na południowy zachód nie jest najprzyjemniejsza - pod słońce i pod wiatr. Kilometry połykam jednostajnym, ale niewielkim tempem. Pewnie prócz wiatru ma na to wpływ waga bagaży - ok. 20kg, jak się potem w Toruniu okaże!
Czerwińsk to maleńkie miasteczko z małym ryneczkiem, ale jak się podjedzie pod górę to widać piękny kościół z 1155r.

Warto było zboczyć z trasy i tu zajrzeć!
Z Czerwińska jadę na północ do Płońska. Mógłbym pewnie jakimiś bocznymi dróżkami Płońsk ominąć, ale ostatnim razem tylko śmignąłem przez miasto i niewiele zobaczyłem - chciałbym to nadrobić.

Płońsk

Generalnie nie było warto. Jedyny ciekawy akcent to aniołek wkurzony na parkujący samochód:

Z Płońska odbijam na zachód, znowu pod wiatr, ale za to krajówką, z której uciekam... na południe. Kolejne gminy ;-)
Jednocześnie zmierzcha już i ledwo udaje się pożegnać ze słońcem:

Nightrower
Niemal ocieram się o Płock i rafinerię - w okolicach Bielska widać dymiące (i płonące!) kominy Orlenu. Z Sierpca wyjeżdżam o północy, senność mnie już męczy, ale zatankowałem kawę, ubrałem się ciepło i ruszyłem ostatnią "prostą" do domu, czyli nocna jazda DK10.
Senność - to słowo poznaję we wszystkich odmianach. Ledwo docieram do Skępego, gdzie ładuję w siebie niemal litr kawy. Na Orlenie z okazji jakiegoś dnia kawy jest promocja i każda kawa jest podwójna :-)
Przy okazji widzę wycieczkę autokarową młodzieży, która jedzie "melanżować się do Mielna". Eh, każdy ma swoje dziwactwa :P
W Skępem zmiana - ze stacji Bliska zrobił się prawdziwy Orlen!
Mijam znane mi miejscowości i w końcu docieram do Lipna, ale nie było to najfajniejsze. Pagórki i zwężenia drogi wraz z mgiełką odbierały poczucie bezpieczeństwa na poboczu. W Lipnie rozważam poczekanie na pociąg, ale 2.5 h marznąć? Bez sensu. Dobrze, że kolejną kawę wypiłem, bo w Kikole na jedynej stacji kawy nie ma - popsuł się ekspres. Od okolic Czernikowa jazda jest mocno nieprzyjemna z uwagi na liczne zwężenia i narastający poranny poniedziałkowy ruch. Nie pozostaje nic innego, jak cisnąć.
W Obrowie pociąg mnie mija - szybciej bym był pociągiem, ale co tam, będzie 300. Pierwszy w tym roku dystans między 300 a 400 km!
To mnie motywuje i już bez problemów docieram do Domu. W Toruniu poranna mgła, a ja spadam spać.

Tradycyjnie, więcej zdjęć można obejrzeć po wejściu do - klik tutaj -> G A L E R I I <- klik tutaj -

Zaliczone gminy: 9
Mazowieckie:
Nowy Dwór Mazowiecki, Zakroczym, Joniec, Załuski, Naruszewo, Czerwińsk n/Wisłą, Dzierzążnia, Bulkowo, Staroźreby

tor-poz-waw

Piątek, 26 września 2014 | dodano:02.10.2014 | linkuj | komentarze(0)
Kategoria .Surly, nightrower, sakwowo, użytkowo
21.27 km
01:25 h
15.01 km/h
33.99 vmax
12.0 *C
m kcal
Po Toruniu, Poznaniu i Warszawie przetykane pociągami.

sprawy

Poniedziałek, 8 września 2014 | dodano:11.09.2014 | linkuj | komentarze(0)
Kategoria .Surly, nightrower, sakwowo, użytkowo
13.01 km
00:53 h
14.73 km/h
31.82 vmax
13.0 *C
m kcal
Powrót z delegacji/końca świata :)

Gminobranie talibskie

Poniedziałek, 18 sierpnia 2014 | dodano:19.08.2014 | linkuj | komentarze(0)
249.34 km
14:13 h
17.54 km/h
49.57 vmax
18.0 *C
161 HR max( 85%)
124 HR avg( 65%)
1445 m 11009 kcal
Warmińsko-Mazurskie to kraina pełna wspaniałych lasów, tysięcy jezior skrytych za pagórkami i ośrodków turystycznych przemieszanych z prymitywną przyrodą. Idealne miejsce by skryć jakieś tajemnice. Pewnie dlatego jest tam szkoła policyjna, ośrodek szkolenia ABW, radary oraz miejsce niegdysiejszego przesłuchiwania Talibów przez CIA. Tak się jakoś złożyło, że do tej pory jeszcze tam nie byłem więc tym razem wybrałem się na małe gminobranie przez te tajemnicze okolice.
Zacząłem od dojazdu pociągiem możliwie najbliżej Nowego Miasta Lubawskiego, czyli do Biskupca Pomorskiego. Dzięki temu oszczędziłem 14km i sporo czasu jazdy po niezbyt ciekawej okolicy. Z bocznym wiatrem docieram do Nowego Miasta. Już tu byłem więc tylko objeżdżam centrum i podziwiam kino na rynku:

Poprzednim razem przejechałem przez to miasto i zaliczyłem gminę miejską, ale - jak się ku mojemu zdumieniu okazało - nie przejechałem przez gminę wiejską. Jest ona tylko na północnym wschodzie i wschodzie od miasta. Dlatego też tym razem tu jestem - rozliczam się z przeszłością i zamykam rozdział gminnego przeoczenia. Wkrótce docieram do Lubawy. Miasto nieco podupadłe ale z bardzo fajną fontanną na rynku. Ma ona postać kuli z wody, co osiągnięto robiąc dysze skierowane pod kątem prostym do centralnie złączonych rurek.

Z Lubawy w zasadzie zawracam na południe, ale nie narzekam, bo wpadły dwie gminy :) Jedyne, na co można narzekać, to wiatr, ale przynajmniej nie męczę się z TIR-ami bo spory kawałek jadę bardzo ładną drogą dla rowerów. To i owo bym w niej pozmieniał, ale zasadniczo jest OK aż do momentu, w którym się ona niespodziewanie kończy w polu.
z Lubawy jadę dalej przez pagórki i lasy w stronę Nidzicy. Droga była bardzo malownicza i na pewno nie można jej zarzucić płaskości :)

Pod koniec jeszcze parę kilometrów nadłożyłem by przejechać sobie przez Kozłowo, kolejną gminę. Warto było, choćby z uwagi na widoki:

Stamtąd jadę już prosto na Nidzicę, po drodze mijając paru zawodników Mazovia MTB. Nidzica wita mnie przejazdem przez DK7 i przez ok. 10-12 torów, ale szybko mi to wynagradza bardzo ładnym zamkiem:

Zamek jest nei tylko ładny, jest również świetnie zagospodarowany. Hotel, restauracja (z sensownymi cenami), galerie, wystawy, biblioteka... Na pewno się nie marnuje jak choćby podobnych rozmiarów obiekt w Barcianach.
Z zamku zjeżdżam jeszcze na rynek, ale niczego fajnego tam nie ma więc zmykam w stronę Szczytna. Mam problem z czasem bo chciałem jeszcze przed zachodem słońca obejrzeć słynny już ośrodek SPA za miastem, a kilometrów trochę do pokonania zostało. Spinam poślady i całkiem nieźle mi to wychodzi bo średnia na tym 50km odcinku to ok. 23 km/h. Jak na moją wagę i dystans w nogach oraz hopki - całkiem nienajgorzej.
W końcu docieram do Szczytna. Miasto jest nieciekawe. Jedyne, co było interesującego, to zrujnowana wieża ciśnień:

Lotnisko w Szymanach sobie odpuszczam i jadę bocznymi drogami do Starych Kiejkut. To tutaj jest ośrodek szkolenia ABW (i niestety nie jest to już tajemnicą :() i tutaj CIA przesłuchiwała Talibów (tak twierdzi przynajmniej strasburski trybunał).
Sam ośrodek jest przy krajówce i jest solidnie ogrodzony:

Nie ma na płocie żadnych zakazów więc się nie boję zrobić zdjęcia. Zresztą Google Street View całe ogrodzenie ma obfotografowane.
Stąd już wykręcam w stronę Olsztyna. Zapada noc, ale jedzie się nieźle. Jest tylko jeden problem: coraz bardziej lata mi na boki korba, coś jest nie tak z supportem. Jeszcze nie wiem co, ale na pewno w Olsztynie zakończę podróż bo luz się zauważalnie powiększa. Nie chciałbym w środku nocy na zadupiu zostać z niesprawnym rowerem. Po drodze jeszcze próbuję znaleźć jakąś stację z kawą, ale niestety nie ma kompletnie nic. Ani w Dźwierzutach, ani w Pasymiu (była, ale stoi tylko ruina i kartka, że najbliższa jest w Szczytnie). Załamka, nic wzdłuż krajówki też nie było, ale trudno, jakoś dojadę.
Przed Olsztynem przejeżdżam jeszcze przez Klewki, o których ś.p. wicepremier Lepper pisał w kontekście Talibów nie chcąc ujawnić tajemnicy do końca.
Na dworcu w Olsztynie jestem już o 2am, ale pociąg jest o 6. Strasznie mi szkoda gmin, których nie zaliczę i w normalnych okolicznościach bym śmignął, ale z awarią wiszącą na włosku wolę odpuścić.

Tym razem nie było za bardzo nic do zwiedzania, ale jednak kilka fotek się zrobiło więc zapraszam do obejrzenia - klik tutaj -> G A L E R I I <- klik tutaj -

Zaliczone gminy: 12
Warmińsko-Mazurskie:
Nowe Miasto Lubawskie - obszar wiejski, Lubawa - obszar wiejski, Lubawa - miasto, Rybno, Dąbrówno, Kozłowo, Nidzica, Jedwabno, Szczytno - miasto, Dźwierzuty, Pasym, Purda

Rzym, Wenecja i Paryż z żoną :)

Czwartek, 14 sierpnia 2014 | dodano:16.08.2014 | linkuj | komentarze(0)
Kategoria .Surly, >100, >200, nightrower, wycieczka
157 HR max( 83%)
122 HR avg( 64%)
941 m 12030 kcal
Co robi dobry mąż podczas urlopu? Zabiera żonę na wakacje marzeń. Dla niektórych to marsz na biegun, inni wolą luksusy w Burj Khalifa, a ja postanowiłem Beacie zafundować eurotrip, czyli rowerowy wypad do Rzymu, Wenecji i Paryża :)
Tym razem nie popełniliśmy poprzedniego błędu i wyruszyliśmy rano, po przespanej (względnie, ale jednak) nocy.

Wmordewind

Wyruszyliśmy ponad 1.5 godziny później, niż planowałem, przez co musieliśmy nadłożyć drogi i zamiast nocą po DK15, pojechaliśmy o świcie przez las do Gniewkowa. Wszystko byłoby super, gdyby nie bardzo silny wiatr czołowy z południowego zachodu. Utrudniał nam życie i poza leśnym odcinkiem skutecznie spowalniał. W Gniewkowie odbijamy na Rojewo by pojechać do Inowrocławia. Można do Pakości dojechać nieco krócej, ale plan zakładał jazdę tego odcinka nocą, a wtedy lepiej wiejskich dróg unikać. Po drodze znaleźliśmy się w kłopocie w Kłopocie. To nie błąd - w miejscowości Kłopot musieliśmy się schować na przystanku PKS przed ulewnym deszczem. Droga do Pakości była bardzo ruchliwa, ale niedługa - wkrótce stanęliśmy pod pakoską Kalwarią. Wnętrze było całkiem stylowe :)

Dalsza droga stroniła już od ruchu drogowego - bocznymi trasami udaliśmy się w kierunku Rogowa. W okolicy setnego kilometra Beatkę dopadł kryzys. Fragment naszej rozmowy:

B:Długo tak jeszcze będziemy jechać?
Ja:Aż do Rzymu
B:W dupie mam Rzym!
No tak, mi też ten wiatr dawał nieźle w kość. Jechaliśmy maksymalnie 17 km/h, a gdy trafił się króciutki odcinek z wiatrem, okazało się nagle, że przy tym samym wysiłku 24 km/h nie stanowiło problemu.

Roma

W końcu dojechaliśmy do Rzymu, kawałek za Rogowem. Malownicza droga między jeziorkami wywiodła nas tam, gdzie wszystkie drogi w końcu zaprowadzić muszą:

Wzgórze było tylko jedno, a za nim obraz nędzy i rozpaczy - upadek cywilizacji. Nie bez przesady to piszę - wioska nie dość, że mała, to jeszcze strasznie zrujnowana, widać rozpadające się zabudowania gospodarcze. Przykry widok.
Z Rzymu zawróciliśmy na północny wschód, czyli z wiatrem. Humory od razu wróciły, zwłaszcza, że w perspektywie mieliśmy nieodległy popas w Biskupinie. Najpierw jednak przejechaliśmy przez centrum Rogowa, gdzie można zaopatrzyć się nie przepłacając w odzież znanych, zachodnich projektantów mody:

Kawałek dalej w stronę Gąsawy jest pomnik upamiętniający śmierć Leszka Białego.

Śmierci dosyć ciekawej - otóż (za wikipedią) miał w łaźni miejsce zamach na paru książąt. Leszkowi udało się nago zbiec i dosiąść konia. Uciekał trochę, ale pogoń go jednak dopadła i został przeszyty dzidą. Kawał historii miał miejsce w okolicy!

W końcu docieramy do Biskupina. Byłem już tu dawno temu rowerowo podczas (niezakończonej sukcesem z powodu braku dobrej, przedniej lampki) podróży z Poznania do Gdańska. Zwiedzam muzeum dość szybko, podziwiając rekonstrukcje osad Łużyczan.

Z bliska domy robią świetne wrażenie - tak to jest, gdy za archeologię muzealną biorą się fachowcy :)

Więcej zdjęć jest oczywiście w galerii. Przy muzeum urządzamy sobie dłuższy, zapiekankowo-gofrowo-kawowy popas. Strasznie nas ten wiatr wymęczył, padamy na twarz i jesteśmy daleko w tyle za planem jazdy. Trudno się mówi, brak odpoczynku może położyć plan jeszcze szybciej więc chwilę odpoczywamy. W końcu ruszamy dalej.

Venice

Z Biskupina do Wenecji jest już tylko rzut beretem. Jedziemy krętą, wijącą się między jeziorami malowniczą szosą wzdłuż torów kolejki wąskotorowej. Na miejscu oczywiście pamiątkowe zdjęcie:

W Wenecji jest muzeum kolejki wąskotorowej o rozstawie 600mm, którego nie dane mi było wcześniej zwiedzić. Tym razem nadrabiam ten brak.
Muzeum jest świetne - można wszędzie wleźć, wszystkiego dotknąć. Zdjęć zrobiłem całą masę, do galerii wybrałem skromny milion z całego zbioru ;-), a tutaj może tylko pokażę "klimat":

Atrakcji nie brakuje - zaraz obok muzeum kolejki jest zamek, a właściwie jego pozostałości. Zamek był duży, po rozbudowie strzegł tych rejonów przed zakusami Krzyżaków. Niestety, po ich pokonaniu, zamek - jako drogi w utrzymaniu i niepotrzebny - rozebrano.
Ale i pozostałości robią wrażenie:

Obok zamku jest jeszcze wystawa machin oblężniczych, ale nie oglądałem ich dokładnie z braku czasu.
Nielicho czasu zmitrężyliśmy w tych okolicach, ale moim zdaniem było warto. W końcu to nie maraton, trzeba coś obejrzeć, coś zjeść, odsapnąć po wichrze. Beatka jednak jest delikatnie mówiąc "niezadowolona" z tempa - chciałaby rano być w domu, co od początku uważałem za niewykonalne. Postanawiamy dojechać do Tucholi i tam zobaczyć, co dalej. Póki co, trzymamy się planu.

Paris

Ten zaś zakładał jeszcze odwiedzenie Paryża. Po drodze przejeżdżamy przez Żnin (dobre zdanie na dyktando rz/ż) by dalej delektować się żniwnymi rzeźbami. Na zdjęciu pomnik typowego przedstawiciela francuskiej klasy robotniczej:

Znak to, że zaraz trafimy gdzie trzeba. Nucąc Marsyliankę wjeżdżamy do Paryża:

Z Paryża tniemy już na północ łapiąc beatkowe gminy.

Nightrower

Zachód słońca dopada nas już w Kcyni:

W Kcyni robimy mały postój, gadzio wygrzewając się na oddającym ciepełko betonie i zakładamy ekwipunek do nocnej jazdy. Temperatura dość szybko spadła do 13-14 stopni, zmierzch wkrótce zmienił się w noc... i bardzo dobrze, bo droga do Nakła nad Notecią wyglądała na dość ruchliwą podczas normalnych godzin jazdy. Do samego Nakła wpadamy od południa. Nocą wygląda lepiej, niż gdy niedawno przez nie przejeżdżałem, jest nawet ładny port na Noteci!
Wjazd jest z zakazem ruchu rowerowego, ale droga dla rowerów jest dobrze oświetlona, gładka i bez szkieł więc jedzie się nieźle. Niestety, mostek wahadłowy nad torami jest zamknięty całkowicie (być może już go nie ma, ciężko stwierdzić to nocą). Udaje mi się też popsuć czołową lampkę, która pozwala mi w nocy kontrolować prędkość więc z Nakła wyjeżdżamy nieznanym tempem, ale dość zmęczeni. Bocznymi drogami zaliczamy kolejne gminy by w Więcborku zatankować do pełna kawę na Orlenie. Czujemy kryzys i zgagę, do tego Beatka ma już serdecznie dość jazdy z uwagi na źle dopasowane spodenki. W Hiszpanii (tej prawdziwej :P) sprawdzały się świetnie, ale tam robiliśmy małe przebiegi. Tutaj, po ponad 200km obcierają. W Sępólnie Krajeńskim na kolejnym Orlenie tankujemy Coca-Colę i sprawdzamy pociągi z Tucholi - jest o 5:40. Mamy ok. 1.5h by zdążyć i nieznany teren. Będzie ciężko, ale nas to tylko motywuje do spięcia pośladów.
Sprawnie dokręcając jedziemy ok. 20-25 km/h, co w połączeniu z dokręcaniem na zjazdach sprawia, że na dworcu w Tucholi jesteśmy o 5:22. Idealnie, bo zanim sprawdzimy peron i upewnimy się, że dziś ten pociąg na pewno jeździ, już go zapowiadają. W Bydgoszczy niestety trzeba poczekać na przesiadkę, ale już nam jest wszystko jedno, te ostatnie kilometry solidnie nas wymęczyły.
W końcu lądujemy w domu i choć wszystkie drogi prowadzą do Rzymu, to wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej :-)

Gmin oczywiście nowych żadnych nie było, ale taka europejska wyprawa nie obyła się bez sporej ilości zdjęć, które można w komplecie obejrzeć w - klik tutaj -> G A L E R I I <- klik tutaj -

Szwajcarskie gminobranie

Niedziela, 3 sierpnia 2014 | dodano:04.08.2014 | linkuj | komentarze(3)
263.24 km
15:20 h
17.17 km/h
48.05 vmax
28.0 *C
157 HR max( 83%)
119 HR avg( 63%)
1436 m 10922 kcal
Początek urlopu, piękna pogoda i ostatnia zwarta grupa gmin w województwie pomorskim. O 2:10 miał odjeżdżać mój pociąg do Gdyni, ale oczywiście spóźnił się pół godziny. Miejscówkę dostałem wieczorem bez problemu, a to ponoć cud. Rzeźnia Kraków-Kołobrzeg była znacznie przepełniona - podziwiam desperatów podróżujących w takich warunkach. Wczasy... ;)
Udaje mi się przespać jeszcze z godzinkę, choć na siedząco jest to bardzo niewygodne. W końcu wysiadam w Gdyni. Trasa jest dość prosta i niestety czeka mnie kilkadziesiąt kilometrów jazdy albo wzdłuż, albo po DK6 - nie za bardzo istnieją alternatywne trasy Rumia-Lębork. Zanim jednak wyjechałem, muszę przyznać, że w Gdyni nie dba się o zwierzęta - żyrafy wyjadają z kubełków KFC:

Awaria

W Redzie awaria... zaczyna mi "bić" tylne koło. Okazuje się, że opona, już wcześniej przecięta w paru miejscach, tym razem została przecięta przez obręcz koła. Pęknięcie dętki to tylko kwestia czasu, ale podejrzewałem taki obrót sprawy i już od paru tras wiozłem ze sobą zapasową oponę. Wymiana na stacji Lotosu dzięki kompresorowi poszła bardzo sprawnie.
Ruch na drodze w niedzielny poranek jest umiarkowany w stronę Lęborka i całkiem spory w kierunku Trójmiasta, choć głównie to lokalne rejestracje. Nie ma niestety ani drogi dla rowerów, ani szerokiego pobocza ani alternatywnej, równoległej trasy asfaltowej. Jadę więc po farbie albo i nie przez ok. 20 km. Co za idiota z GDDKiA wymyślił, że drogi krajowe nie powinny mieć pobocza? Na DK6 było, ale w ramach remontu go nie odnowiono i obecnie nie nadaje się do jazdy w ogóle. Idealne jest na DK22 (Malbork-Człuchów-Gorzów Wlkp.) - nie tak szerokie by auta mogłby wyprzedzać się "na trzeciego" i na tyle szerokie, że rower czy skuterek się zmieści.

Białkowy automat

Po drodze do Lęborka zajeżdżam na stację BP aby uzupełnić wodę. Strój kolarski, kask itp., a pani się mnie pyta, czy tankowałem paliwo. Po stwierdzeniu, że właśnie to robię (kupując wodę), patrzy na mnie dziwnie i nie kuma, o co mi chodzi.
Ech.
W końcu dojeżdżam do Lęborka ok. 10 rano. Skwar nieziemski, dzieciaki pluskają się w fontannie, a z pobliskich głośników leci "Pszczółka Maja" :)

Nie pierwszy raz jestem w Lęborku, ale po raz pierwszy mam czas aby obejrzeć miasto choć trochę. Jest umiarkowanie ładne. Kościół św. Jakuba miał być atrakcją, ale choć z zewnątrz ładny, to wewnątrz jest banalny do bólu w swojej estetyce.
Za to ratusz jest wspaniały!

Szwajcaria :)

Z Lęborka wyjeżdżam na południe drogą pełną zakazów dla rowerów. Na koniec "alternatywa" rowerowa się kończy, ale zakazu nie odwołano bo i po co? Formalnie jest aż do najbliżej wioski. I jak tu przepisów przestrzegać?
Okoliczne gminy nie są jakoś szczególnie wyjątkowe, ale kawałek dalej zaczyna się Szwajcaria Kaszubska - kraina pełna pagórków i jezior. Piękne są te okolice - żałuję, że dopiero teraz dane mi było tam zajechać.

Po drodze mijam też Sierakowice. Od wielu kilometrów znaki straszyły brakiem przejazdu, a okazało się, że trzeba przez 200m przeprowadzić rower bo ulicę remontują. Przy okazji widzę też ołtarz papieski z Pelplina. Tak, w Sierakowicach - tam go przeniesiono po wizycie św. Jana Pawła II w Pelplinie. Dziwne to, ale w sumie nie moja zabawka.
Drogi robią się coraz bardziej boczne, gdy nie jadę DW214 (Warlubie-Łeba). I bardzo dobrze - męczy mnie ruch wakacyjny na bocznych trasach. Niestety, odkąd się GPS rozpowszechniły, byle dróżka potrafi być ruchliwa.
Zaczynam już pomału kończyć trasę, została tylko jedna gmina.

Kamienne kręgi

Jadę sobie drogą do Sulęczyna a tu nagle widzę tablice informacyjne, że są tu (w Węsiorach) kamienne kręgi i to jeszcze niemal przy drodze. Ostatnio, gdy jechałem z Beatką na trasie Dziemiany-Brusy, ominęliśmy tego typu atrakcję z braku czasu i sił. Tym razem nie odpuściłem. Raz-dwa i już byłem na miejscu. Ciągle tylko te kościoły, bazyliki, ołtarze, bożnice itp. itd. - czas na odrobinę pogaństwa!

To jest starożytny, gocki cmentarz z I-III wieku. Zachowało się kilka kręgów i sporo kurchanów kryjących gockie mogiły.
Opodal jest kamienny Krąg Strażnika a karteczki przypominają, że jak ktoś ukradnie kamień, to czeka go nieszczęście. Inna kartka głosi, że jak ktoś się poczuje źle, to niech opuści krąg bo mu nadmiar energii nie służy. Ach, ten archeomarketing :)
teren jest bardzo fajnie zagospodarowany i naprawdę przyjemnie się to wszystko podziwia - zachęcam do wizyty w Węsiorach!

Powrót taty

Opuszczam kręgi i jadę do Sulęczyna. Przy okazji słońce się schowało za małą chmurką.

Małą, ale błyskało w niej, a kawałek dalej dopadł mnie deszcz z tego maleństwa. Do Kościerzyny jadę DK20 omijając kałuże, ale na szczęście ruch nie jest duży jak na krajówkę. Choć kiedyś całą DK20 (Stargard Szczeciński - Chwaszczyno) przejechałem i było znacznie mniej aut. W Kościerzynie już noc, ale jadę na rynek obejrzeć to miasto - podobnie jak z Lęborkiem, nigdy nie miałem na to czasu. Rynek jest taki sobie, choć ogólne wrażenie jest pozytywne.

Za plecami mam ogródek z pizzą, która jest godna odnotowania - re-we-la-cja!
Posiliwszy się ruszam w trasę DW214. Za dnia psioczyłem na ruch, ale w nocy jest całkiem spoko :) Niezarwana totalnie (aż 1.5h snu + przysypy w pociągu! ho ho!) poprzednia nocka procentuje, mam stosunkowo mało kryzysów. Jeden mnie dopada gdzieś pośrodku, ale chwila odpoczynku i mogę śmigać.
Planowałem dotrzeć do Torunia rowerem, ale mam deadline do południa, a po zarwanej nocy ciężko mi by było zrobić 80km w 5 godzin.
Postanawiam zakończyć przygodę w Warlubiu, i tak już tam wszędzie byłem w okolicy a gonienie DK91 zostawię sobie na inną okazję.
Skoro świt, już jestem na  stacji:

Cyk-cyk i już w domku. Przy okazji z Bydgoszczy jechałem nowiutkim pociągiem typu "elf". Klima, kibel na przyciski i ciepła woda w kranie. Szok cywilizacyjny :)
Na szczęście nie aż taki - nie było mydła w dozowniku, a klima była źle ustawiona i mroziła :P
W domku jestem o 10, czyli całkiem przyzwoicie jak na taką pociągową "wyrypę" - staciłem ok. 1.5h na dworcu w Bydzi, ale da się to przeżyć :)

Trasa jak na kilometraż była dość skromnie wyposażona w atrakcje, ale więcej zdjęć można obejrzeć po obejrzeniu - klik tutaj -> G A L E R I I <- klik tutaj -

Zaliczone gminy: 7
Pomorskie:
Rumia, Luzino, Łęczyce, Cewice, Sierakowice, Chmielno, Sulęczyno

Tą wycieczką zakończyłem zaliczanie województwa pomorskiego - w każdej jednej gminie już byłem na rowerze :-)

prztyczek dla ZUS :)

Czwartek, 31 lipca 2014 | dodano:31.07.2014 | linkuj | komentarze(0)
Kategoria .mieszczuch, nightrower, użytkowo
11.70 km
00:35 h
20.06 km/h
42.90 vmax
28.0 *C
m kcal
Nocą na pocztę aby zostać w OFE. W imię zasad, bo nie sądzę, aby miało to większy wpływ na moją emeryturę za 35 lat.